تونر چیست و چه کاربردی دارد؟

تونر چیست

 

امروزه محصولات مراقبت پوستی که برای شفافیت و درخشش پوست مورد استفاده قرار می گیرند، بسیار مورد بحث هستند. تونرها نسیت به دیگر محصولات در میان بانوان، طرفداران زیادی پیدا کرده اند بسیاری از بانوان این محصول را درون روتین پوستی خود گنجانده اند و آن را یک عضو جدایی ناپذیر می دانند؛ در حالی که عده ای دیگر از آن دوری می کنند. برخلاف تصور بسیاری از افراد، تمامی تونرها حاوی الکل نیستند و با توجه به نوع پوست هر شخص، دارای انواع مختلفی هستند. زمانی که نوع پوست خود را تشخیص دادید، تونرها می توانند تاثیر به سزایی در زیبایی شما داشته باشند.

خوشبختانه تونرهای امروزی با درصد الکل بسیار پایین برای رفع مشکلات پوستی خاص که با افزایش سن بروز می دهند، مفید خواهند بود.

تونر چیست؟

تونر چیست و چه کاربردی دارد

تونر ها محصولاتی بر پایه آب هستند که برای پاکسازی عمیق منافذ پوست، مورد استفاده قرار می گیرند. این محصولات با توجه به کاربرد هایی که دارند، تاثیرات متفاوتی بر روی پوست می گذارند. به عنوان مثال برخی از تونرها خاصیت لایه برداری دارند و برخی دیگر پوست را صاف و یکدست می کنند. تونرها را اغلب با نام های دیگری همچون تونیک، اسانس یا اسید لایه بردار نیز می شناسند.

تونرها بلافاصله پس از پاکسازی پوست مورد استفاده قرار می گیرند و طراوت پوست را بدون از بین بردن رطوبت طبیعی، حفظ می کنند. این محصولات می توانند در حذف و از بین بردن ناخالصی های صورت و چربی پوست تاثیر مستقیمی داشته باشند.

انواع تونر کدام است؟

انواع تونر

به طور کلی، انواع این محصولات به سه دسته کلی تقسیم می شوند: لایه بردار، آبرسان و درمانی. هر کدام از این دسته بندی ها، با توجه به مواد به کار رفته در آن ها دارای مزیت های مختلفی هستند که در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.

تونر لایه بردار

پاکسازی پوست و از بین بردن سلول های مرده سطح پوست غالبا توسط اسکراب ها انجام می شود اما در این میان تونرهایی نیز وجود دارند که حاوی هیدروکسی اسید و آنزیم های میوه هستند و خاصیت لایه برداری دارند. تونر های لایه بردار تیرگی، پوسته ها و زبری را از بین می برند و برخی از خطوط ریز چین و چروک صورت را برطرف می کنند.

تونر آبرسان

تونر آبرسان بین انواع دیگر، به ملایم ترین نوع معروف است. معمولا تونر های آبرسان حاوی گلیسیرین و مرطوب کننده هستند که سبب تقویت، تغذیه و آبرسانی فوری پوست می گردند. این تونر ها احساس خشکی و کشیدگی پوست را که حاصل استفاده از شوینده ها هستند را به حداقل می رسانند. اگر از این تونر استفاده می کنید، استفاده از آبرسان و مرطوب کننده را به فراموشی نسپارید؛ چرا که هر محصول، وظیفه خاصی را برای سلامت پوست بر عهده دارد.

تونر درمانی

این تونر ها معمولا با تجویز پزشک مورد استفاده قرار می گیرند و وظیفه حل مشکلات خاص پوستی را بر عهده دارند و از مواد فعال و قوی تری نسبت به انواع دیگر تشکیل شده اند.

مزایای استفاده از تونر

مزایای استفاده از تونر

استفاده از تونر ها فواید بسیاری به پوست می رساند که مهم ترین تاثیرات استفاده از این محصول شامل:

  • تنظیم سطح PH

پوست انسان ها اسیدی است (PH < 7 پوست > 5) اما شوینده هایی که برای پاک کردن آلودگی از سطح پوست مورد استفاده قرار می گیرند، قلیایی هستند و در نهایت منجر به بهم خوردن تعادل پوست می شود. در این زمان نقش تونرها در روتین پوستی نمایان می شود. تونرها می توانند PH پوست را به سرعت تنظیم کرده و حالت اولیه برگردانند.

  • جلوگیری از ایجاد آکنه و جوش

یکی از دلایل ایجاد جوش و آکنه بر روی پوست، وجود برخی باکتری ها می باشد. تونر هایی که حاوی سالیسیلیک یا بنزوئیل پر اکسید هستند، می توانند با چنین باکتری هایی مقابله کنند و در کاهش جوش و جلوگیری از ایجاد آن، تاثیر زیادی داشته باشند. همچنین این تونرها با خاصیت لایه برداری ملایم، می توانند در بهبود لک های پوستی ناشی از جوش ها نیز موثر باشند.

  • کاهش منافذ

تونر با پاکسازی منافذ از آلودگی، چربی و ناخالصی ها، می تواند تاثیر مستقیمی بر کوچک تر شدن منافذ داشته باشد. زمانی که منافذ کوچک تر شوند، پوست براق تر و شفاف تر به نظر می رسد.

  • حفاظت از پوست

تونرها طوری طراحی شده اند که علاوه بر تمیز کردن عمیق منافذ، از پوست در برابر عوامل محیطی نیز محافظت می کند. تونر ها با ایجاد یک لایه محافظتی بر روی پوست، از نفوذ آلودگی ها به عمق پوست جلوگیری می کند.

  • جلوگیری از افتادگی پوست

استفاده از تونر، دو مرتبه در طول روز به طور مداوم پوست را سفت تر می کند و از شل شدن و افتادگی پوست جلوگیری می کند؛ به همین دلیل تونر ها در طولانی مدت از پیری زودرس جلوگیری می کنند و یک جوان کننده شگفت انگیز خواهند بود.

  • حفظ شادابی و طراوت پوست

استفاده از تونر می تواند درخشش، شادابی و طراوت را در طول روز به پوست شما هدیه کند و همچنین به ترمیم مشکلات پوستی نیز کمک کند. تونر ها علاوه بر طراوت پوست، با رایحه های متنوع، می توانند با ایجاد آرامش، روز فوق العاده ای برایتان رقم بزنند.

  • پاک کنندگی پوست

اولین قدم برای پاکسازی صورت، استفاده از میسلار واتر است؛ چرا که این محصول، مسئول پاک کردن آرایش و آلودگی ها از سطح پوست است. در قدم دوم از شوینده های صورت برای از بین بردن چربی ها استفاده می شود. در این میان تونر ها نیز خاصیت پاک کنندگی پوست را دارند اما منظور از پاک کنندگی، تمیز کردن عمیق منافذ است. بسیاری از افراد تونر را با میسلار واتر اشتباه می گیرند و این دو محصول را جای یکدیگر استفاده می کنند اما باید بدانیم که تونر ها به تنهایی توانایی پاکسازی تمامی آلودگی را ندارند و تنها از آن ها به عنوان مکملی برای پاکسازی پوست استفاده می کنند.

  • افزایش کارایی دیگر محصولات

کارایی محصولات مراقبت های بهداشتی زمانی به حداکثر خود می رسد که پوست عاری از هرگونه آلودگی و کثیفی باشد. زمانی که پوست کاملا تمیز باشد، محصولات به عمق پوست نفوذ می کنند و تمامی املاح مورد نیاز پوست اعم از انواع ویتامین ها و مواد مغذی را به آن می رساند.

  • رطوبت رسانی به پوست

تونر های صورت، به ویژه آن هایی که حاوی گلاب و هیالورونیک اسید در ساختار اولیه خود هستند، پوست را هیدراته کرده و نه تنها از پوست در مقابل از دست دادن رطوبت و آلودگی حفاظت می کند بلکه جذب رطوبت توسط پوست را تا حد امکان افزایش می دهد.

آیا ترکیبات موجود در تونر همگی مفید هستند؟

ترکیبات موجود در تونر

تونر یک محصول شیمیایی است و مانند تمام کالاهای دیگر، دارای ترکیبات مفید و مضر نیز می باشد. در ادامه به بررسی کامل ترکیبات تونر می پردازیم.

ترکیبات مفید و موثر

  • سرامیدها
  • گلیسیرین ها
  • آنتی اکسیدان ها
  • هیالورونیک اسید
  • ترکیبات احیا کننده
  • ترکیبات ضد التهاب

ترکیبات مضر

  • اتانول
  • منتول
  • محرک های پوست
  • اسانس ها و ترکیبات معطر

نکاتی که هنگام استفاده از تونر باید آن ها را رعایت کنیم

نکات استفاده از تونر

تعداد دفعات استفاده از تونر

به طور کلی استفاده از تونر 2 مرتبه در طول شبانه روز توصیه می شود.

  1. صبح ها پس از بیدار شدن: استفاده از تونر در صبح هنگام می تواند از پوست شما در برابر عوامل و آسیب های محیطی در طول روز حفاظت کند. همچنین طراوت و شادابی پوستتان را در طول روز حفظ می کند و از کدر و مات شدن پوستتان جلوگیری می کند.
  2. شب ها پیش از خواب: بهترین زمان برای استراحت پوست و ترمیم و بازسازی، شب در طول خواب است. با استفاده از تونر علاوه بر دو چندان کردن اثر محصولات دیگر، روند ترمیم و بازسازی طبیعی پوست نیز با سرعت بیشتری انجام می شود.

زمان استفاده از تونر در روتین پوستی

تونر ها در مرحله سومین روتین پوستی هستند و همیشه بعد از پاک کننده ها مورد استفاده قرار می گیرند تا بتوانند عمل پاک کنندگی عمیق را به طور کامل انجام دهند اما به طور کلی درصد غلظت مواد می تواند ترتیب استفاده از هر محصول را مشخص کند. روتین پوستی با رقیق ترین محصولات شروع شده و با غلیظ ترین محصولات تمام می شود.

میزان استفاده از تونر

میزان استفاده از تونر به عوامل مختلفی از جمله نوع پوست، شرایط و مشکلات پوستی و مواد به کار رفته در تونر بستگی دارد. اگر تونری که استفاده می کنید ملایم است و خاصیت آبرسانی دارد، می توانید دو بار در روز از آن استفاده کنید اما اگر تونر شما حاوی مواد فعال تر و قوی تری مانند AHA و BHA است بهتر است 2 الی 3 مرتبه در طول هفته از آن استفاده کنید تا پوست شما را دچار خشکی نکند.

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که تا به حال از تونر استفاده نکردید، توصیه می کنیم از یک تونر آبرسان ملایم استفاده کنید و به مرور با مشورت متخصص پوست به سمت ترکیبات قوی تر بروید.

تونر و انواع پوست

تونر و انواع پوست

تونر ها مانند هر محصول دیگری باید با توجه به نوع پوست انتخاب شوند تا بتوانند تاثیرات مثبت بر روی پوست بگذارند. تونر ها برای پوست های چرب، خشک و مستعد جوش دارای ترکیبات متفاوتی هستند.

تونر مناسب پوست چرب

زمانی که به دنبال تونر برای پوست چرب هستید، اولین ماده ای که باید در ترکیبات این محصول به دنبال آن بگردید، سالیسیلیک اسید است. این ماده می تواند به منافذ نفوذ کند و چربی های اضافی را از بین ببرد و همچنین به کوچک تر شدن منافذ صورت کمک کند.

تونر مناسب پوست خشک

پوست های خشک نیاز به آبرسانی دارند پس در اولین قدم باید از خرید تونرهای حاوی الکل خودداری کنید و به سمت تونر هایی بروید که در ساختار اولیه خود هیالورونیک اسید دارند. تونر های مرطوب کننده با مخلوط بابونه، آلوئه ورا و خیار می توانند گزینه مناسبی برای پوست های خشک باشند.

تونر مناسب پوست های مستعد جوش و آکنه

پوست هایی که مستعد جوش و آکنه هستند، عموما چربی پوست بالایی دارند؛ پس می توانند از تونر های مخصوص پوست چرب استفاده کنند. همچنین می توانند از تونرهایی که حاوی روغن درخت چای هستند، بهره بگیرند.

تونر مناسب پوست حساس

پوست حساس به پوستی گفته می شود که دچار خارش، قرمزی و التهاب می شود پس تهیه محصولات پوست های حساس بسیار حائز اهمیت است. تونر های موجود برای پوست حساس معمولا سبک و آبرسان بوده و ترکیبات بسیار قوی در آن ها به کار نمی رود.

طرز استفاده از تونر چگونه است؟

طرز استفاده از تونر

تونر ها را می توان به دو صورت استفاده کرد. در حالت اول می توانید تونر را بر روی پوست اسپری کنید و اجازه دهید خشک شود. در حالت دوم پنبه را به تونر آغشته کنید و آن را بر روی پوست خود بمالید.

توجه کنید برای جلوگیری از افتادگی پوست، پنبه را از پایین به سمت بالا بکشید. برای شروع، ابتدا از ناحیه T، تونر را بر روی پوست خود ماساژ دهید و به مرور به سمت نواحی بیرونی صورت پیش بروید. سعی کنید تونر را اطراف چشم و لب ها که دارای پوست نازک تری هستند استفاده نکنید.

نکات مهم هنگام خرید تونر

  1. سعی کنید پیش از خرید این محصول از کاربرد و هدف خودتان برای استفاده آن، آگاه باشید؛ چراکه بسیاری از افراد تصور اشتباهی از تونر دارند.
  2. نوع پوست خود را بشناسید و متناسب با آن محصول را خریداری کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.
  3. بسیاری از تونر ها حاوی ویتامین سی هستند، پیش از تهیه تونر ویتامین سی، مطمئن شوید که پوست شما به ویتامین سی حساسیت نداشته باشد.
  4. از تونر های فاقد الکل استفاده کنید. الکل می تواند پوست شما را خشک کند و امکان بروز حساسیت را افزایش دهد. با خشک شدن پوست و از بین رفتن چربی های مفید، پوست دچار خارش شده و یک سد دفاعی در برابر آلودگی ها را از دست می دهد.
  5. اگر پس از تهیه محصول و استفاده از آن دچار خارش یا قرمزی شدید، تونر را با آب رقیق کنید و در صورت ادامه یافتن مشکلات، مصرف آن را قطع کنید.

آیا تونر نیاز به شستشو دارد؟

در صورتی که تونر انتخابی شما مناسب با پوست شما باشد نیاز به شستشو نیست اما اگر از محصولات تقلبی استفاده کنید و پس از مصرف، پوست شما دچار حساسیت و قرمزی شد، به سرعت پوست خود را بشویید. در صورتی که تونر های خود را از فروشگاه ونوسی شو تهیه کنید می توانید از اورجینال بودن محصول خود آسوده خاطر باشید و نگران آسیب به پوست نباشید.

جمع بندی پایانی

در این مطلب به طور کامل و جامع درباره تونر و کاربرد آن توضیح دادیم و تونر مناسب هر پوست را به طور کامل شرح دادیم. مهم ترین نکته اصل بودن و معتبر و بودن محصولی است که تهیه می کنید؛ زیرا در صورت تقلبی بودن آن، آسیب های جبران ناپذیری بر پوست شما خواهد داشت.

فهرست موضوعات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *